Grzegorz (grzegorz) wrote in bitter_onion,
Grzegorz
grzegorz
bitter_onion

Коли пік інтелекту?

Можливо, це зовсім неправильне питання!

...Тут днями тульський Генерал Делірій написав вирок пану Неманському Доктору. А до того - Андрію Шацкіх.
В принципі, якщо подивитись на Вітька, то видно, що його мозок пошкодив стекломой та сир з пальмової олії. Але чи означає це, що у всіх людей зі старістю неминуче приходить проблема мозку?
Американські вчені так не вважають.


Коли ми старіємо (ну або дорослішаємо, хехе), ми, зазвичай відчуваємо, ніби наш інтелект швидко знижується. (Ну, принаймні, я!) Однак навіть швидке дослідження базових фактів на цю тему підказують якийсь цікавий нюанс -- це не зовсім так. Як зазначається в одній недавній статті, "Мало того, що немає віку, в якому люди показують пік у всіх пізнавальних функціях, не може бути віку, в якому люди мають пік у більшості пізнавальних функцій".

В одній великій серії досліджень Джошуа Хартсхорні (Joshua Hartshorne) та Лаура Герміні (Laura Germine) представили данні 48537 осіб, отриманих по стандартизованим тестам на IQ та пам'ять. Результати показали, що швидкість обробки та короткочасова пам'ять для сімейних фотографій та історій досягають піку і потім починають знижуватися десь біля закінчення середньої школи; деякі візуально-просторові здібності та вміння абстрактно обґрунтовувати є в ранньому дорослому віці і починають знижуватися після 30 років; а інші когнітивні функції, такі як лексика та загальна інформація, не досягають свого піку, поки люди не досягнуть 40-х років чи навіть пізніше.
Малюнок: "Коли пік пізнавальних функцій? Асинхронні підйоми та падіння різних когнітивних здібностей протягом усієї тривалості життя", Джошуа Хартсхорні та Лора Герміні, журнал Психологічна Наука, 13 березня 2015 р.


Темна матерія інтелекту
Однак картина стає ще складнішою, коли ми враховуємо "темну матерію" інтелекту. Як зазначає Філліп Акерман (Phillip L. Ackerman, School of Psychology, Georgia Institute of Technology), чи слід насправді судити про інтелект дорослих за тим самим стандартом, який ми судимо про дитячий інтелект? У який момент когнітивний потенціал молоді перетворюється на спеціалізовану експертизу дорослого віку?

В області інтелекту існує відмінність між "текучим", "рідинним" інтелектом (індексовані за допомогою тестів абстрактного міркування і виявлення закономірностей) і "кристалізувати" інтелектом (індексовані за допомогою показників словникового запасу і загальних знань). Але так звана доменна експертиза - темна матерія інтелекту - не тотожна ні рідинному, ні кристалізованому інтелекту. Більшість тестів на IQ, які були розроблені тільки для тестування школярів, не включають багату глибину знань, які ми здобуваємо лише після великого занурення в поле. Зрозуміло, що що коли все вимірюється стандартами молоді, дорослі середнього віку, зазвичай, можуть бути не такими розумними, як молодь. Але, можливо, коли враховується та сама темна матерія, дорослі люди середнього віку як мінімум наздоганяють молодь.

Щоб заглибитись у це питання, Філіп Акерман провів широкий спектр тестів знань, що стосуються домену, для 288 освічених дорослих у віці від 21 до 62 років. Домени включали мистецтво, музику, світову літературу, біологію, фізику, психологію, технології, право, астрономію та електроніку. Акерман виявив, що в цілому дорослі середнього віку більше обізнані в багатьох областях порівняно з молодшими. Щодо наслідків цього висновку, я люблю цю цитату з статті:
"будь-які інтелектуально складні завдання в реальному світі не можуть бути виконані без широкого репертуару декларативних знань та певних процедурних навичок. Найяскравіший (з точки зору IQ) новачок не міг би сприймати себе добре під час виконання серцево-судинної хірургії порівняно з експерт середнього віку, як не можна очікувати, що найкращий студент коледжу бездоганно виступить з захистом докторської дисертації, порівняно з тим самим студентом після декількох років академічного навчання та досвіду емпіричного дослідження. З цієї точки зору, знання не компенсує зниження інтелекту у дорослих; це і є інтелект!"

Однак був важливий виняток з дослідження Акермана. Усі три тести, пов'язані з наукою (хімія, фізика та біологія), були "негативно" пов'язані з віком. Характерно, що ці три тести були найбільш сильно співвіднесені з "рідинним" інтелектом. Це може пояснити, чому наукові генії досягають піку у молодості.

Тим не менше, в цілому ці результати слід вважати хорошою новиною для дорослих (та й підстаркуватих) людей. Якщо ви не намагаєтеся виграти Нобелівську премію з фізики на старості, існує безліч областей знань, які ви можете продовжувати вивчати все життя. Більше того, Акерман виявив, що певні міри особистості, наприклад інтелектуальна цікавість, були пов'язані з доменними знаннями вище та поза наслідками стандартних вимірювань рівня інтелекту.

І навіть якщо ви хочете якомога довше підтримувати свій рідинний інтелект, є останні дослідження, які дозволяють стверджувати, що досягнення більшої мети в житті може допомогти захистити від зниження когнітивного стану серед дорослих людей. Джієон Кім (Giyeon Kim Ph.D.
Department of Psychology (GK), Chung-Ang University, Seoul, South Korea) та його колеги поєднали сім предметів, розглядаючи різні аспекти мети, включаючи плани на майбутнє, важливість щоденних заходів, відданість тому, щоб реалізовані плани були реалізовані в майбутньому, добре розуміння того, що хочеться досягти у житті, будь-яке здійснення усіх бажань, піклування про майбутнє, існування почуття напрямку та мети у своєму житті. Вони встановили, що після адаптації (уточнення) різних варіантів, точна мета в житті виступала захисним фактором проти когнітивного спаду. Дослідники стверджують, що мета (мабуть, доречніше було б написати з великої букви -- Мета) в житті може бути використана як методика лікування когнітивного зниження клінічних ситуацій.

Їх дослідження доповнює зростаюча кількість матеріалів, що показують безліч переваг підтримки мети в житті для здоров'я та добробуту. Більша мета в житті була пов'язана зі зниженням загальної смертності та серцево-судинних проблем, збільшенням тривалості життя, підтримкою загального фізичного функціонування, зниженням ризику інсульту та зменшенням частоти порушень сну. Одне дослідження протягом 10-річного періоду виявило, що збільшений сенс у житті був пов'язаний із меншим алостатичним навантаженням ("зносом тіла"). Це важливо, враховуючи, що алостатичне навантаження також було позитивно пов'язане із збільшенням ризику захворювань, смертності та зниження когнітивного характеру.

(примітка: "Алостатичне навантаження" - це термін, придуманий нейрознавцем Брюсом Маквін, який стосується фізіологічних наслідків - особливо, особливо для мозку - хронічного впливу невпинного попиту. Коли гормони боротьби або втечі циркулюють в нашому організмі занадто довго, підтримуючи наше збудження високим, вони стають токсичними - не лише фізично, але й емоційно та психічно.)

Хороша новина для дорослих людей полягає в тому, що не тільки ми можемо продовжувати здобувати певні доменні знання в старшому віці, але і цілі в житті також можуть змінюватися І здається, що питання "Коли пік інтелекту?" насправді досить безглузде питання. Не тільки наші різні когнітивні функції досягають піку в різний час, але минулий певний вік може мати більше сенсу бачити інтелект дорослих не через приціл юнацької загальної швидкості обробки та міркувань, а через об'єктив експертизи, мудрості та мети.

Blogs at Scientific American

Tags: 40+, навчання
Subscribe

Buy for 50 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 7 comments

Beststratocaster58

March 12 2020, 13:50:22 UTC 11 months ago

  • New comment
Х.з., я 1958 года рождения, недавно набрёл на сайт проверки IQ, прошёл тест и на выходе получил 141 балл. Может это и немного, но по-моему для моего возраста - не так уж и плохо, х.з...
Учите иностранные языки, разгадывайте кроссоворды и самое главное - ходите пешком! Хотя бы 6 км в день. И Альцгеймер вас посетит (если посетит) значительно позже! Доказано!