Grzegorz (grzegorz) wrote in bitter_onion,
Grzegorz
grzegorz
bitter_onion

Наука і ідеологія

Чому не було нормальної науки в Германції, СРСР.
Чому не може бути науки у кцпів.

Адольф без бомби
(чому вчити математику важливо усім)

Найбільш поширена версія, чому націонал-соціалістична Німеччина лишилася без атомної бомби вказує на саботаж В.Гейзенберга. Це хибне твердження. Німеччину без бомби лишили інші нобелівські лауреати - Йоганнес Штарк і Філіп Ленард.
Штарк і Ленард намагалися принести в фізику ідеологію.
Вони вважали, що "всі наукові відкриття в галузі природничих наук з'явилися завдяки терплячому, старанному конструктивному спостереженню за природою. Німецький дослідник бачить в теорії лише допоміжний засіб." (Й.Штарк, в виданні "Чорний корпус"). Ці два відомих вчених ділили науку на справжню, яку вони називали нордичною або арійською і несправжню - єврейську.
Справжньою наукою вони вважали лише експериментальну. Тобто ту, яка побудована за принципом "міряй і не думай". Починається вона із роботи шотландського філософа Девіда Юма, де висміяно усілякі розумові конструкції, доводячи все до ленінської фрази: "матерія це те, що дається нам у відчутті". В боротьбі із метафізикою, теологією та іншими псевдонауками природодослідники із ХІХ сторіччя відкидали можливість існування будь-яких нових теорій. На їхню думку, вчений має лише спостерігати за експериментами і описувати їх, а теорії це "відірвані від реальності філософські конструкти". Німецька наука була в цих стараннях першою. Коли Больцман за допомогою математичних доказів стверджував про існування атомів, то його просто затюкали до самогубства. Керував булінгом Е.Мах (той що швидкість звуку). " А ви бачили атоми? А нам покажете" - чіплявся він до Больцмана. Рентген, просто виганяв із лабораторії будь-кого, хто заїкнеться про електрони.

Однак, в кінці ХІХ на початку ХХ сторіччя почала з'являтися теоретична фізика. Її поява була феєричною. За допомогою математичних формул можна було передбачати явища природи. Це сприйнялося в штики. Однак, експерименти, які мали заперечити теорії тільки підтверджували їх. Так з'явилася ядерна і квантова фізики, науки про те що не можна поміряти штангенциркулем. Штарк і Ленард ставилися до неї вкрай вороже. Дехто із дослідників історії науки вказує, що це через слабку математичну підготовку. В двадцяті роки вони знайшли підґрунтя для своєї ненависті - націонал-соціалізм. Ці вчені були великими прихильниками усього, що стверджував Гітлер. В їхній бібліографії купа статей на суспільно-політичні теми, де вони його підтримують і вихваляють. Вони критикували "примітивний антисемітизм", стверджуючи, що потрібно не просто усувати євреїв із суспільного життя, а боротися із "єврейським духом" поза національними рамками. Прихильників теоретичної фізики (Дірака, Шредингера і Гейзенберга та інших) вони називали "білими євреями".

З приходом до влади нацистів, ці діячі написали купу од Гітлеру в есесівському виданні "Das Schwarze Korps" (Чорний корпус) і отримали повну владу над усією німецькою наукою. Далі почалася відома історія - єврейські фізики втікали в США та Британію. Але є і невідома історія - фізиків-теоретиків, яких Штарк називав "білими євреями" почали виганяти із усіх установ та переслідувати. Гейзенберг почав готуватися до виїзду із країни. Йому в цей час попадало найбільше. З відчаю він пише листа Гімлеру. Гейзенберг через збочене психотравмуюче батьківське виховання* був дуже особливим у спілкуванні та все ж пересилив себе, написавши прохання про захист. Гімлер прохання розглянув. Батько Гімлера вчителював разом із дідусем Гейзенберга - сім'ї домовилися про захист. Будучи схильним до усілякої містичної фігні, Гімлер, сприйняв ядерну і квантову фізику, як містичне вчення. Тому він наказав припинити переслідування (він був засновником СС - це не було проблемою). Кажуть, що основним його мотивом було бажання насолити Розенбергу, який покровительствував Штарку та Ленарду. Високопоставлені есесівці посварилися за вплив на ідеологію партії.
Однак, Гейзенберга призивають до війська - в гірсько-стрілкову дивізію. Більшість вчених фізиків вважалися менш потрібними рейху, ніж звичайні солдати. Однак, СС (Гімлер, Гейльдріх), А.Шпеєр (рейхміністр озброєнь) та верхівка вермахту (генерад-полковник Ф.Фром) зацікавилася перспективою створення атомної зброї. Гейзенберга переводять в управління озброєнь, де він починає збирати усіх мобілізованих до війська фізиків-ядерщиків. Ото Ган та Вернер Гейзенберг вибили фінансування та цінні метали із держрезерву. Вони отримали 2 млн марок, що у рази менше ніж американці (2 млрд доларів). В червні 1942 Шпеер доповів про проект Гітлеру. Гітлер не зумів навіть у популярному викладі зрозуміти, про що йде мова. Нащо природничі науки гуманітаріям?))) Роботи по розробці ядерної зброї були зупинені. Коли наступного року Португалія перестала продавати німцям вольфрам, у Гейзенберга забрали увесь уран і відправили його на виготовлення боєприпасів. Так що снаряди із збідненим ураном були винайдені німцями в 1943, а не американцями в 90-их. Проект закрився. До 1945 року Гейзенберг лише побудував непрацюючу модель реактора, що американці зробили 4 роки тому.

До речі, американці не знали про успіхи німців. Управління стратегічних стратегічних служб США (аналог нашого ГУР) навіть направило до Гейзенберга вбивцю Моріса Берга (високоосвічений шпигун із фізичною в Прінстоні і юридичною в Сорбоні освітою). В грудні 1944 року, той зустрівся із вченим в Швейцарії, на його лекції. Згідно завдання він мав випитати про хід розробок, застрелити фізика і покінчити з собою, якщо попадеться. Послухавши Гейзенберга, він зрозумів, що німці безнадійно відстали. Та американці всерівно завершили проект. Вчені, які працювали в Манхетенському проекті не могли повірити, що ідеологія так може занапастити науку.

До речі, аналогічні історії виникали і в інших галузях. Наприклад, екологічне моделювання (математичне моделювання в екології) виникло в 20-их, але біологи жорстоко йому опиралися. Якби не крайня потреба збереження довкілля в 60-70, то воно ніколи б не стало однією із галузей екології. Проблема в нелюбові, нездатності чи не бажанні розуміти математику. Перша екологічна модель (Лотка - модель "хижак-жертва" 1925) була двома диференційними рівняннями першого ступеня. Але, ми ж біологи, нащо нам математика! Ця тенденція в нашій галузі зберігається і до нині. Наприклад, в Scopus є лише 12 англомовних журналів в галузі екологічного моделювання. Нашу статтю, де було всього два рівняння (одне диференціальне а друге із експонентою) футболили шість років, інколи обзиваючи псевдонаукою. "Міряй і не думай", в екології не проходить. А думай - це означає описуй світ математичним способом.
______
* батьки нацьковували братів Гейзенбергів одне на одного, стимулюючи прагнення успіху, так, що ті ворогували усе життя.

Іван Хомяк, тут
Tags: освіта, історія
Subscribe
Buy for 50 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 17 comments

Best0lenka

January 15 2020, 18:49:00 UTC 5 months ago

  • New comment
Встречала версию, что это скорее вопрос геологии и везения. Что, конечно, не отменяет основного посыла - «идеологически чистая наука» неизбежно скатывается в унылое бесполезное говно - но придаёт ему трогательное дополнительное измерение «все-таки боженька нас, придурков, любит».