Грьіша Паляньіця (grzhegorz_br) wrote in bitter_onion,
Грьіша Паляньіця
grzhegorz_br
bitter_onion

Пам'ять в 40+ років

Це буде серія заміток про мозок, про пам'ять, про те, як вчитись після 40 років.
Тег -- "40+", регулярність я не знаю. Не менше ніж 2 рази не тиждень, бо інакше нема сенсу. Будуть опитування. Будуть прохання щось купити типу байндера чи блокнота.
Відповіді на питання я буду давати з посиланням або на українські або на англійські наукові джерела або свій власний досвід.

Не буде тут реклями ніяких медикаментів та псевдонаукових методик, прошу їх тут не піарити. Рекляма певних канцтоварів може бути.

Частина дописів з питаннями та відповідями буде під замком, з певних причин -- щоб вата не лізла.


Що змінюється, коли старієш?

Коли люди переходять свої 40 років, багато хто, але не всі, помічають проблеми з пам'яттю. Зазвичай, їм буде складніше вчитися новим речам (це об'єктивно так) і можуть забувати, куди вони кладуть речі: окуляри та кредитки, ключі та гаманці. Оскільки багато людей зараз чули про хворобу Альцгеймера, вони задаються питанням, чи означають ці загальні симптоми, що вони її отримають. (Ні, більшість з вас статистично того не зловлять.)

Люди відрізняються своєю здатністю пам’яті. Деякі у 70-80-х роках, здається, навчаються та запам'ятовують речі так само, як і молодші люди, мій дід в 70 років вчив зі мною іспанську мову. А дехто може почати відчувати проблеми вже у 40-45. Як політкорректно кажуть психологи, понад 50% людей старше 50 років врешті-решт страждають від "погіршення пам’яті, пов’язаної з віком".
І на щастя, є багато речей, які ви можете зробити для покращення пам’яті.


Деякі види пам'яті, на які впливає вік

1. Люди не можуть пригадати нову інформацію, коли вони дорослішають, ну тобто старішають. Вони швидше забувають імена людей, нові слова, технічні терміни, номери телефонів, абревіатури та формули. Такі предмети чомусь просто не зберігаються в пам'яті. Тим не менше, навіть коли люди старіють, вони можуть комфортно і швидко засвоювати значущу інформацію, яка спирається на їх існуючу базу знань.

2. Людям стає важче згадати імена знайомих людей та місць. Так само нагадування про рідко вживане слово може спотикати людей похилого віку. У міру дорослішання людей вони отримують більше ментальних блоків і використовують двозначні та нечіткі шляхи, щоб сказати, що вони хочуть.

3. Людям стає важче згадати особисті події, що сталися в недавньому чи середньому минулому, але не в дитинстві. Наприклад, коли ви пишете лист, вам може бути важче запам'ятати, що ви робили. Але пам'ять про певні події в дитинстві може залишатися сильною.

4. По мірі дорослішання людей потрібно більше часу для вивчення нових і складних речей. Їм потрібно витратити більше часу, щоб засвоїти нові знання чи практикувати нові розумові навички та вивчити їх до прийнятного стандарту. Людина старше 40 років може то зробити, але потребує додаткового часу.

5. Люди можуть мати більше труднощів виконувати відразу декілька завдань. Коли люди дорослішають, вони йдуть повільніше і роблять більше помилок, коли їхня увага розділена між двома речаму. І для того, щоб добре виконати одне завдання, вони повинні пожертвувати своєю швидкістю та точністю якоїсь з тих речей. Школа дає хороший приклад: Прослуховування лекції вчителя передбачає три завдання: (1) Прослуховування для розуміння, (2) створення розумового резюме цього і (3) записування його резюме як конспекта класу. Це означає, що 20-річні люди можуть робити кращі записки, ті кому за сорок роблять то важче.
Якщо люди працюють на роботі, що вимагає вивчення нової інформації та запам'ятовування багатьох фактів та імен, вони можуть більше постраждати від звичайного зменшення пам’яті, ніж люди у більш простому середовищі.


Деякі види пам’яті, які залишаються такими ж, як люди старіють

1. Люди похилого віку можуть і навчитися постійно вчитися новому, навіть абсолютно новому, навіть важким фактам, іменам, розумовим навичкам, мовам. Насправді, якщо літня людина вимагає 20 або 30 відсотків додаткового часу, необхідного, і навчиться чогось такого ж стандарту, що і молодша людина, старша людина все одно збереже здатність навчання.

2. Короткочасна пам'ять залишається приблизно однаковою. Наприклад, люди похилого віку можуть почути номер телефону і зберегти його досить довго, щоб набрати його, і вони тримають приблизно стільки ж нових фактів у голові, від 5 до 9 фактів.

3. Добре засвоєна інформація та навички зберігаються, як правило, без проблемН З віком люди, як правило, можуть готувати, читати, займатися математикою, керувати автомобілями тощо, як і коли вони молодші. В середньому здібності зберігаються до 70-х чи 80-х років.

4. Пам’ять людей про значення речей, про те, як працює світ, як правило, зберігається. Люди не забувають, що таке автомобілі та продуктові магазини, що таке закон гравітації чи що таке президент, навіть якщо то Зеленський. Хоча інколи у них виникають труднощі при згадці фірмової марки автомобіля або назви їх супермаркету, сера Ісаака Ньютона тощо.

5. Люди зберігають свою здатність розпізнавати імена та слова, навіть коли вони не можуть згадати їх на вимогу. "Хто той хлопець, який відкрив закон тяжіння?" "Ньютон". "О, так."

6. Люди зберігають свою здатність мати намір щось робити і робити це. Забуття відбувається саме тоді, коли літня людина _занадто_ _автоматично_ думає про завдання (осознаність).

7. Цікаво, що середня старша людина (40+ років) може зробити краще, ніж молодші люди, аналізи складних проблем, на які відсутні чіткі правильні чи неправильні відповіді. Вони можуть вирішувати неправильно структуровані проблеми і можуть розмірковувати над ними з різних точок зору, використовуючи широкі зразки зі своїх спогадів, щоб зробити мудрі висновки. Вони часто мають кращі судження, ніж молодші люди в неоднозначних ситуаціях.


Вісім способів допомогти пам’яті

1. Уповільнити швидкість читання та мислення. Витратьте трохи додаткового часу на кожну фразу, коли читаєте. Чому? Коли ви забираєте трохи додаткового часу, це збільшує розумову енергію, яку може використовувати ваш розум ("активація", як кажуть психологи). Ця додаткова енергія нагадує про значення, створює асоціації з пов’язаними речами та збільшує шанси, коли ви запам’ятаєте прочитане.
На яку швидкість читання слід змінити? Ви можете вирішити, помітивши, з якою швидкістю вам зрозумілі значення. І коли думаєте, ви можете помітити, коли ідеї стають гострими, чіткими, точними та чітко визначеними. Залишайтеся на темі, поки цього не станеться. Не думайте клаптиками, не стрибайте між ідеями.

2. Коли ви дізнаєтесь нову інформацію, зосередьтеся на тому, що вона означає, на її значущості зараз. Скористайтеся широким досвідом, який постає з зрілістю, щоб додати сенсу тому, що ви читаєте та чуєте. Чому? Коли ми думаємо про значення нових речей, ми створюємо пам’ять -- нейронні зв'язки в голові. І якщо згодом ви забудете точні слова, ви можете використовувати свої знання про значення, щоб згадати ідеї.

3. Використовуйте хитрощі пам’яті та інші способи пов’язати нову інформацію з іншими ідеями, про це буде декілька заміток. Перетворення слів у малюнки має особливу силу. Метод ключових слів на індексні карти допоможуть, я про це напишу, якщо не забуду (так, мені за 40 :)).

4. По можливості виконайте _лише_ одне розумове завдання за один раз під час навчання. Коли ви читаєте, концентруйтесь та звертайте увагу лише на одне. Коли ви слухаєте лекцію на ютубі чи читаєте статтю, постарайтеся робити конспекти важливих речей. (Так, я знаю, що це важко!) Намагайтеся бути самотніми і вдалині від конкуруючих шумів, видовищ, почуттів і думок. Це створить розумову інтенсивність і допоможе пам’яті.

5. Робіть замітки. Запишіть речі. Складіть списки. Запишіть у примітки речі, які ви знаєте, що ви зазвичай забуваєте. Запишіть "бродячі" ідеї, назви, технічні терміни тощо. Носіть ручку та зошит. Я розкажу, як байндер допоможе в тому.

6. Живіть в сьогоденні і звертайте увагу на те, що робите. Не дозволяйте розуму простоювати і мріяти, коли ви робите звичні речі. Натомість дозвольте вашій увазі стежити за тим, що роблять ваші руки та тіло. Наприклад, коли ви заїжджаєте на автостоянку і припаркуєтесь туманним ранком, зверніть увагу на невеликі звички вимкнення машини (нейробіка).

7. Прийміть себе. Прийміть фізіологічні зміни, які відбуваються з вашим тілом і вашим мозком. Тепер чому я сказав очевидну тупу річ на кшталт "прийняти себе"? Тому що люди, які ненавидять старіння і борються з ним, витратять час на роздуми злими чи депресивними думками. Ці зайві думки крадуть ваш дорогоцінний розумовий час, необхідний для того, щоб помітити, подумати і запам'ятати. Пам’ятайте, що робити дві речі одночасно знижує розумову ефективність. А якщо ви приймаєте себе, ви звільните свій мозок робити те, що насправді потрібно: звертати увагу, думати про смисли, використовувати хитрощі пам'яті.

8. Коли ви намагаєтесь пригадати забуте ім’я чи факт, подумайте про інші речі, пов’язані з ним. Не марнуй даремно на почуття забутого імені. Натомість зосередьтеся на тому, що ви ще знаєте про це. Подумайте над цими пов'язаними речами. Я не міг згадати, чиє обличчя у френда tavern_knight на аватарі, бо мені за 40. Якби я подумав на 10 секунд повільніше, я б поняв з ніка, що то Саббатіні (капітан Блад, Лицар таверни). Зазвичай це працює навіть швидше.


Практикуйте різні речі оду за одною.

Як ви пам’ятаєте усе це? Навіть 20-річний не може. І ніхто не може, не практикуючись.
Ви ніколи не отримаєте хороших результатів при самовдосконаленні, пообіцявши собі запам'ятати всі ці пропозиції та пообіцявши використовувати їх усі в реальному житті, починаючи з цього часу. Це так не працює.
Натомість спробуйте щось одне і практикуйте це вдома. Потім перевірте результат. Неминуче , що події будуть відволікати вас -- діти, супруг/супруга, і ви забудете те, що хотіли зробити. Але коли ви знову згадаєте, просто спробуйте ще декілька раз. Ваша практика виростить звичку згадувати потрібне.
Спробуйте додати ще одну техніку, та іншу та іншу, я про них розповім.

* * *

Вік

< 25
0(0.0%)
25 - 35
1(5.3%)
35 - 45
11(57.9%)
45 - 60
7(36.8%)
70 +
0(0.0%)

Що цікаво вивчити

іншу мову
13(39.4%)
щось технічне
5(15.2%)
соціальне
5(15.2%)
специфічне типу мов програмування
10(30.3%)

Як часто цікаво читати та працювати з тим

більше 2 раз на тиждень
9(47.4%)
2 рази не тиждень
6(31.6%)
2 рази на тиждень з вправами на вихідні дні
4(21.1%)

Чи готові ви витратити гроші та зусилля на канцтовари (небагато)

так, готовий
18(94.7%)
ні, ліньки
1(5.3%)


Tags: 40+, как правильно, навчання, освіта
Subscribe

promo bitter_onion март 15, 2021 17:32 15
Buy for 50 tokens
Все слышали такую сказку, что якобы украинцы, белорусы и русские – это братский единокровный народ, который происходит якобы от триединой древнерусской народности. Ученые открыли страшную тайну – мы не братья. Праславянский этнос, конечно, существовал где-то со II тысячелетия до нашей эры, из…
  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for members only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 20 comments

Bestgrzegorz

September 19 2019, 17:38:29 UTC 5 years ago Edited:  September 19 2019, 18:22:38 UTC

  • New comment
Що я скоро попрошу купити:
[Spoiler (click to open)]
нормальний товстий зошит для щоденника та нормальну ручку.
Ми будемо вести щоденник -- для тренування мозкового мускула. Це складна задача, це на 550 днів забава. Але просив би то вести.

Ціна питання 40-80 гривень, формат А5.

Трохи пізніше я розповім про байндер і як він допоможе. Але котуйтесь купити десь на 150 гривень ще, ціна ранкових кав за тиждень.
Байндер для кожного предмету, який вивчаємо
Звичайний такий для іноземних студентів універа байндер А4.

Байндер краще брати з 4 кільцями, D-ring (як це українською?) вартість 45-70 гривень. Але й з двома кільцями підійде, просто там папір швидче рветься. Не купіть здуру американський байндер на аліекспресі, буде некрасиво стирчати папір.
Дівайдери картонні чи пластикові на 6-12 сабжектів, вартість 30 грн десь, наприклад https://27.ua/shop/razdelitel-stranits-tsvetnoy-12-razdelov-axent.html?gclid=Cj0KCQjwzozsBRCNARIsAEM9kBOyq2xDDvYHpEUyenMpx72KJmvtoDQXFWL-7bZ72P7QiYoGZD0P6f4aAoTGEALw_wcB
Трохи паперу або вже з дірками або папір + дирокол.

Пенал в байндер
Ті, хто вчився в іноземних вузах знає переваги тонкого пеналу, який завжди живе в байндері. Ти такий просинаєшся о 7 ранку, береш байндер та пензлюєш та трамваї до вишу. Все з собою, навіть ручки.
Десь так,

Ми ще дярьовня, в порівнянні зі світом, того не найти в магазинах. Можна знайти шось таке https://www.aliexpress.com/item/33027796714.html (але для вашої кількості кілець), або зробити самому.
Коли роки три тому порвався останній такий пенал я психонув і купив дві мацні теки А5, заніс в майстерню і попросив вбити пістони діаметром 6 мм. Все разом обийшлось десь в півтора-два бакси.

Ручки та маркери
2 - 3 кольори ручок, і 2 -3 кольори маркеров в сенсі текстовиділювачів.



В нас є три стратегічні задачі:

1) прокачати мозкові м'язи, зокрема пам'ять. Для цього -- щоденник, 550 днів жаху (не сильно брешу);
2) навчитись ефективніше вчитись, шукати джерела інформації, класифікувати її, робити то регулярно та планувати. Для того - байндер, скажімо так -- кращого варіанта я не знаю.
3) критичне мислення, його треба розвивати. Вправами.